על מפיק הריתם נ' בלוז האגדי

ג'רי וקסלר – סוף הדרך

0/5

ג'רי וקסלר, המפיק האגדי, מת בגיל 91. מי זה וקסלר? הדור שעקב אחרי תולדות הסול מיוסיק במהלך השישים – מכיר את וקסלר כחלוץ, מנהל משותף בחברת "אטלנטיק רקורדס" בין השנים 1953 ל-1975, מעצמת מוסיקה שהתפתחה מלייבל אר-אנ-בי קטן שוקסלר הקים עם שותפו אמט ארטגאן, ממוצא טורקי. וקסלר היה הרבה יותר מאשר מנהל בכיר. הוא היה מה שהאמריקנים מכנים tastemaker, כזה שחוזה את הטרנד הבא. מבחינה זו, ההשפעה שלו על תעשיית המוסיקה הייתה עצומה. הוא היה האיש שתווה את המושג "ריתם אנד בלוז" והוא היה האיש שכינה את ריי צ'ארלס – "ג'יניוס" ואת אריתה פרנקלין "קווין". וקסלר הקים חברת תקליטים קטנה שנקראה Stax, הוא היה אחת הסיבות המרכזיות שבצד ההצלחות הגדולות של השישים – הביטלס, הסטונס, לד זפלין והדלתות, קמה גם אימפריית הסול מיוסיק.
הוא נולד כג'רי וקסלר ב-1917 במנהטן, בן למשפחה יהודית ממעמד הפועלים. נעוריו עברו עליו בעיקר ליד שולחנות ביליארד, עד שבאמצע שנות השלושים, הואגילה מוסיקה שכינו אותה "ג'אז". בהמשך הוא השתייך לקבוצה של פריקי מוסיקה, אספנים כפייתיים, שרובם מצאו את עצמם ברבות השנים בלב ליבה של התעשייה. כשוקסלר נשאל פעם איך הוא מגדיר את עצמו, הוא השיב: אספן תקליטים"

בשנות החמישים היה זה וקסלר שקירב "אוזניים לבנות" אל המוסיקה השחורה ולריתם נ' בלוז עם אמנים כריי צ'ארלס, ביג ג'ו טרנר, הדריפטרס, לאוורן באקר, צ'אק וויליס. בשנות השישים, וקסלר וארטגאן הובילו את "אטלנטיק" למעמד שווה עם ענקיות תעשיית המוסיקה בזכות אמנים כאוטיס רדינג, אריתה פרנקלין, קצפת, לד זפלין, וילסון פיקט, וילי נלסון. בשנות ה-70 עזב וקסלר את אטלנטיק והפך עצמאי – בהפקת פסי קול לסרטים ובהפקת אלבומים לבוב דילן, דייר סטרייטס, אטה ג'יימס ואחרים.
וקסלר משתייך לליגת המפיקים הפנומנליים שנמצאו באולפן, במשרד, מפיק בעצמו מוסיקה ומנהל חברה. אומרים עליו שהוא בורך ב"אוזניים גדולות", ביכולת לצפות הצלחות, ואמנם ארונו היה מלא בתקליטי זהב ופלטינה. ב-1987 שמו נכנס להיכל התהילה של מוסיקת ה"רוק נ' רול אופ פיים", אחד מהיחידים שאינו זמר או יוצר שזכה לתהילה הזו.
על עבודתו באטלנטיק אמר וקסלר: הייה פה סיפור של יהודי וטורקי שחברו לעשות ריתם נ' בלוז שחור ע"י מוסיקאים שחורים ובשביל קהל שחור".

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן