עיון ביקורת

קרן פלס ואמיר דדון , מחר יגיע בחצות (מילים: אהוד מנור לחן: קרן פלס עיבוד: אלדד שרים, מאי 2011)

סינגלים חדשים

שירת ה"אנחנו" שכתב אהוד מנור ז"ל כנציג העם ("אחים אנו ואחיות"), אומרת: אם למדנו משהו מהעבר, המחר שיגיע יהיה טוב ("חדש ויפה וטהור") כי בסך הכל אנחנו יכולים – "גילינו את סוד הקשר".
טקסטים כאלה, שמדברים בשם עם ומדינה, כבר לא שומעים היום. הם משדרים משהו גדול מאוד, לאומי-ממלכתי, ואכן, בהסבר שהגיע עם השיר, מתברר כי משרד ההסברה והתפוצות בחר בו כשיר יום העצמאות תשע"א 2011 שישמש כשיר טקס הדלקת המשואות. קרן פלס הלחינה. הביצוע שלה ושל אמיר דדון עובד ע"י אלדד שרים לתזמורת גדולה (סימפונט רעננה), מקהלת ילדים מבני עטרות, ומקהלת הגוספל "להבות ירושלים" (העבריים מדימונה). התחושה היא אכן של שיר מטעם.
המקצוענים ענו בדיוק לציפיות המזמינים – שיר מלודי פטריוטי-ממלכתי, שגואה ברגש אדיר, מלודרמטי, ואלס מתובל באלמנטים עממיים ספיריטואלים של שירה רוסית מקהלתית וגוספל שחור, כשהסיום בקרשנדו של שירת הרבים המטפסת לשיאי הרגש (צל"ש לאלדד שרים על המקצוענות) וקרן פלס בשיאי המנעד. ובמילים פשוטות: אם אנחנו מנטרלים את הציניות – יש כאן שיר שמשרד ההסברה צריך להיות מאוד מרוצה ממנו. מצד שני – אם איננו מצליחים (לנטרל את הציניות והמבוכה) יש למאזין בעיה, אפילו מוצדקת.

בהשתתפות: מקהלת להבות ירושלים, מקהלת הילדים בני עטרות, תזמורת: סימפונט רעננה.

הערב הזה יודע/ דברים שהבוקר ניחש,/ הערב הזה נוגע/ במה שהלב כבר ביקש./ גילינו את סוד הקשר,/ בדרך הרגש נבחר/ אנחנו עומדים על הגשר/ שבין האתמול למחר.
מחר, מחר יגיע בחצות,/ חדש ויפה וטהור/ יפקיד את עצמו בידינו,/ מחר, מחר, מחר יגיע בחצות,/ בכל הרחובות יעבור / ויאיר בעוברו את עיננו/ מחר, מחר
בתקווה שלמדנו דבר מה מאתמול/ בתקווה שנדע לאהוב ולחמול
תמיד מימים ימימה/ חולמים את הארץ הזאת./ יודעים כן, בלבב פנימה – / אחים אנו ואחיות./ גילינו את סוד הקשר,/ בדרך הרגש נבחר./ אנחנו עומדים על הגשר/ שבין האתמול למחר.
מחר, מחר יגיע בחצות,/ חדש ויפה וטהור,/ יפקיד את עצמו בידינו/ מחר, מחר, מחר יגיע בחצות,/ בכל הרחובות יעבור/ ויאיר בעוברו את עיננו/ מחר, מחר,/ בתקווה שלמדנו דבר מה מאתמול/ בתקווה שנדע לאהוב ולחמול
מחר, מחר, מחר יגיע בחצות,/ חדש ויפה וטהור,/ יפקיד את עצמו בידינו/ מחר, מחר, מחר יגיע בחצות,/ בכל הרחובות יעבור/ ויאיר בעוברו את עיננו/ מחר, מחר,
בתקווה שלמדנו דבר מה מאתמול/ בתקווה שנדע לאהוב ולחמול
שנדע לאהוב ולחמול.

שתף דף זהBookmark and Share

עד כה נכתבו 6 תגובות

  1. השיר אכן עונה על כל מטרותיו בהצלחה רבה ביותר, ולמה להיות ציני? טוב לחדש גם את סוג השירים האלה. יש בהם צורך לא פעם. אפשר להזכיר בהקשר זה גם את שירם של שוב, אהוד מנור וחנן יובל אשר נכתב לקונגרס הציוני האחרון: "שיר ציוני אופטימי", שאינו מושמע הרבה וגם הוא מאד פונקציונלי ומאד יפה. ואם לחזור לשיר המדובר, נעשתה פה עבודה נהדרת על ידי כל הגורמים השותפים. במילה אחת - שאפו!!
    (מירי, צפון)(24/02/2012)
  2. השיר אכן עונה על כל מטרותיו בהצלחה רבה ביותר, ולמה להיות ציני? טוב לחדש גם את סוג השירים האלה. יש בהם צורך לא פעם. אפשר להזכיר בהקשר זה גם את שירם של שוב, אהוד מנור וחנן יובל אשר נכתב לקונגרס הציוני האחרון: "שיר ציוני אופטימי", שאינו מושמע הרבה וגם הוא מאד פונקציונלי ומאד יפה. ואם לחזור לשיר המדובר, נעשתה פה עבודה נהדרת על ידי כל הגורמים השותפים. במילה אחת - שאפו!!
    (מירי, צפון)(24/02/2012)
  3. למה תמיד צריך לחפש מילים רעות לתבל בהן את המחמאות שנאמרות בישראל? למה תמיד לנסות ולחפש בכוח גם את הרע? זה שיר מקסים שלא נשמע כמותו. הלחן האדיר של קרן פלס מרגש מאי פעם, והעיבוד של אלדד שרים נוגה ושובה. אמיר דדון בעל הקול הגברי והענוג תורם מאוד לשיר. לא ידעתי על קיומו של הזמר המיוחד הזה. אין שום דבר רע בשיר החודר הזה, שבא לי לשמוע שוב ושוב. חבל שבארץ לא יודעים להעריך אמנים אמיתיים, ובמקום זאת משמיעים כל הזמן שירים שנשמעים אותו דבר של זמרים מזרחיים.
    (אלי, ת"א)(03/07/2011)
  4. שיר נהדר ומכובד.למה לחפש מגרעות?אהבתי מאד.כל המעורבים במיטבם,כמו שצריך
    (שמעון)(16/05/2011)
  5. מושלם!
    (ישעיהו, דרום)(15/05/2011)
  6. לא רוצים ציניות. אנחנו אוהבים את השיר. מילים גאוניות לחן מקסים ועיבוד ענק. עם ביצוע מרגש. כמו שצריך. התגעגעתי.
    (מוטי, תל אביב)(10/05/2011)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


7 + 6 =