עיון ביקורת

איתי לוי, טכנו (מילים ולחן: רון ביטון ומאור שטרית עיבוד והפקה מוסיקלית: מאור שטרית, יוני 2019)

מוסיקה ישראלית, סינגלים חדשים, שירים חדשים

אוהב אותה, מרחם עליה, מקנא במי שאיתה? אצל הגבר המאוכזב  בז’אנר המזרחי – הכל כלול. הגברת שנטשה קצת מטורללת, הגבר שנשאר לא רק כואב ומלא צער ורחמים עצמיים, אלא גם מספר על מה ש”כולם אומרים” עליה, ומציג אותה כמי שאינדיוודואליסטית “אוהבת לבלות”, חיה את הפנטזיה המגלומנית שלה ב”מסיבות של טכנו“. למרות זאת חשוב לו לדעת עם מי יצאה. לפי התיאור שלה – זה לא אחד או שניים. בלילה אוהבת לבלות במועדוני מוסיקה, בבוקר היא נשברת, וממקור כלשהו נודע לו – שהיא בכיום משתנה. מה, עד כדי כך הוא לא מכיר אותה, שהוא מקבל עליה מידע מאחרים.
ואז, אחרי  “לילות ללא שינה”, וההתבכיינות בגללה, מגיעה שורה אחרונה מחרבת – “אבל תדעי לך שכבר לא קשה/ הפנמתי שאת לא חוזרת/ עכשיו אני יכול לנשום אוויר”. איך אחרי כל הסבל? אני לא מאמין לטקסט המופרך הזה, ואי לכך לא משתתף בצערו של הזמר.
איתי לוי קונה סחורה אצל משרבטי הז’אנר, והפעם גיוון לעצמו בשיר עצוב – כחלק ממגמת האיזונים, לפיה על כל שלושה שמח מביאים אחד עצוב. לוי מוציא לפועל.  מסלסל  ברגש גם טקסטים אקראיים ולא אמינים. איתי לוי לא בדק  בציציות הטקסט. האם שירת רגש מספיקה?  לקהל שלו מספיקה גם מספיקה.
נ.ב. השם “טכנו”  הודבק לשיר. ממש אינו  הולם את תוכנו.

במאי קליפ – דורון סרי, צלם – תומס וויס

את מטיילת בין הבניינים/ עדיין לא מצאת לך שקט/ תדעי זה גם כואב לי לפעמים\
את מצלמת את העננים/ בדיוק כשיורדת שמש/ לאיפה את הולכת בשישי?
אולי לקחת אהבה ממנו/ ויצאת למסיבות של טכנו/ בתל אביב, זה לא מגניב
אני מת לשאול אותך..
מי זה היה?/ גם ככה עובר עליי יום הזיה/ סיפרו לי שאת בכל יום משתנה
כולם אומרים שאת לא מתקשרת/ אז מי זה היה?
גם ככה עובר עליי יום הזיה/ זה לא בשבילי הלילות בלי שינה/ מאז שיצאת מהדלת
איך את אוהבת לבלות/ תגידי את בכלל עוצרת?/בבוקר את נשברת כמו תמיד
כולם שולחים לך הודעות/ יחצנים שאת כבר לא סופרת/ לאן הלכת לי? זה מפחיד!
אולי לקחת אהבה ממנו/ ויצאת למסיבות של טכנו/ בתל אביב זה לא מגניב
אני מת לשאול אותך/ אז מי זה היה?/ גם ככה עובר עליי יום הזיה
סיפרו לי שאת בכל יום משתנה/ כולם אומרים שאת לא מתקשרת
אז מי זה היה?/ גם ככה עובר עליי יום הזיה/ זה לא בשבילי הלילות בלי שינה/ מאז שיצאת מהדלת
אבל תדעי לך שכבר לא קשה/ הפנמתי שאת לא חוזרת/ עכשיו אני יכול לנשום אוויר

דירוג:
שתף דף זהBookmark and Share

עד כה נכתבו 5 תגובות

  1. נסכים שלא מסכימים. ולבריאות. עמיר בניון ודיקלה עושים מזרחית לכל דבר ועניין, בכלים ובקולות. ואיש לא משייך להם אפילו "מזרחית", מרוב שיש התנשאות על בכלל... המושג "מזרחית", האומנים עצמם כבר קוראים לזה אתנית, כי מפחדים להיות מוגדרים "מזרחית"- וזה חביבי...משהו חמוץ מאודדדדדדד. רוב הפלייליסט של גלגלצ, אחריו אני עוקב גם בשביל לשמוע ולהנות, אבל הרוב...הרוב חביבי, זה בכיינות רומאנס, ג'נאריות, רק מפי אשכנז ותו לא. בדיוקקק כמו שרוב כוכבי הפופ המזרחי, הם קיטש ג'נרי- למזרח. עם זאת- יש גם סינגלים גדולים. כמו שהיו לנתן מושן וקרן שמ'לס. הסינגל החדש של מארינה, אהבותך, החמודה, שמעת- זה 4 או 5 כוכבים, זה ?! אחרי בכורה אחת- מעולה (!) באנגלית גם היא מוציאה שיט קיטשי. אתה מסוגל לומר על בלעדייך של גולן, כיום ..שהיה מעולה ? אני לא ראיתי. כמעט ולא. מוזיקה ושקט של עמר אדם די טוב. הקודם של עדן בן זקן, גם. אמנם עם חלקים יפים ולא אלבומים סופר שלמים. לא ראיתי מבקר וחצי שמסוגלים להחמיא. וכך יוצאת בורות כבר מכולם, ואחרי זה אותם אומנים מוציאים אמנם גם טראש, ואיש כבר לא יודע או זוכר שאפשר גם אחרת- ממש מהפופ המזרחי ! גם באשנמת האומנים שבוחרים מסחרי אמנם. אם את יודעת של משה פרץ, זה אני והוזה אותך מולי (סינגלים) של אייל גולן. שום רגשי נחיתות. רגשי עליונות בלבד. תלמד לחיות עם זה. יש דור חריף בחוץ. לא כולם מקשה אחת ורק מעריצים או רק שונאים.
    (דודי מיכ)(11/06/2019)
  2. מה המשמעות "עושים גם מזרחית". מה זה "מזרחית"? מקאם? מוסיקה פרסית? מוסיקה תימנית? . במקום הכללות וקלישאות שטחיות - דבר לעניין. יש שורת כותבי שירים שעובדת על בסיס של כתיבה שטחית לזמרים שנוח להם להגדיר את עצמם "מזרחיים". העובדה שאתה מדבר על "מזרחית" מחשידה אותך בנטיות גזענניות. תתמקד בביקורת פרופר בלי רגשי נחיתות ותסכול. עזוב אותך לצורך זה "אינדי: ומ"אלארנטיב". די עם היומרות הנפוחות שלא תורמות לענין הזה.
    (יוסי חרסונסקי)(10/06/2019)
  3. דיקלה, עמיר בניון, גדסי וישי לוי עושים גם מזרחית, רק איכותית. עצם זה שאתה משייך לז'אנר המזרחי- אך ורק את הגרועים, כבר מעיד. מה שטוב מראש השלכת מימה ש"מזרחי"..?!? לא הבנת ? נכון- איתי לוי כותב שבלוני ואין חולק. אבל גם נתן גושן וקרן פלס משעממים ושבלוניים רומנטיים בלבד. כתבת פעם "אצל הגבר המאוכזב בז'אנר האשכנזי"- הכל כלול ?!!? מבין ? תמחק את המשפט הזה, זה אפילו חסר מודעות לאיך שיצאת גזען. ושוב- צא קצת מהפופ. ותן ליותר אינדי מקום. זה נושא אחר. https://rateyourmusic.com/list/DavidIs/
    (דודי מיכ)(10/06/2019)
  4. "יש בחוץ גם את..... לירון עמרם, שי צברי, ריף כהן, דיקלה, עמיר בניון. אבנר גדסי, מרגול בעבר, ישי לוי. שכן מביאים עומקים" - כל אלה מייצגים את "הזאנר"?! אין שום קשר ביניהם. אני מדבר על זמרים לא יוצרים, שמתבססים על יצרני שירים קבועים, שכותבים שבלוני ושקוף. אין כאן שום "רמזים מכוערים" ולא השוואה לאינדי ואלטרנטיב, אלא ביקורת על כתיבה אינסטנט, שאין בה אמת. מה עניין לחוסר צניעות והכללות?
    (יוסי חרסונסקי)(08/06/2019)
  5. "הכל כלול אצל הגבר המאוכזב בז'אנר המזרחי" ?!?! תרשום במקום זה- "בפופ המסולסל" (שאכן 80% טראש, אבל בין לבין גם "הפופ" המזרחי מביא שירים חדשים חביבים, יום שישי של עומר אדם וחצי מדינה של עדן בן זקן, שעברו לך מעל לראש, כמו שמרנות, כמו אצל הפופ עצמו). יש בחוץ גם את..... לירון עמרם, שי צברי, ריף כהן, דיקלה, עמיר בניון. אבנר גדסי, מרגול בעבר, ישי לוי. שכן מביאים עומקים, שגם פיספסת אותם בזמן אמת. אז... אל תכליל. יוצא טעם חמוץ וגזעני משורות כאלה. היה גם המון פופ מערבי גלגלצי (נתן גושן, עידן רייכל) שלא קטלת ככה. זה חמוץ, זה לא נאה לעין. תבקר שירי טראש אלו בלי רמזים מכוערים. אתה שופט מלים סביר אבל בלחנים גם אובר רייטד כמו אייל גולן, ממש. אז קצת צניעות ופחות הכללות. על איזה ביקורת אתה מדבר, אם האתר שלך מסכם רק להיטים. ואני מזרחי שלם, עם פניני אינדי ואלטרנטיב. אני כן מחמיא ל"מערבים". https://rateyourmusic.com/list/DavidIs/
    (דודי מיכ)(08/06/2019)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


9 + = 14