עיון ביקורת

סול ריתם אנד בלוז, שורשים רבותי שורשים

מוסיקה, מוסיקה סול ריתם-נ'-בלוז

הריתם אנד בלוז הוא סגנון שהתפתח מהג'אמפ בלוז (Jump Blues) בסוף שנות ה-40 (והיווה את הבסיס לרוקנ'רול) נוספו לו (לג'אמפ בלוז) תזמורים, כשהדגש הוא על השיר, לא על האלתור והאקורדים הבלוזיים מנוגנים  בדגשים קצביים.
המונח "מקצב & בלוז"  שימש לתיאור מסיקה מושפעת בלוז המבוצעת בעיקר על ידי אפריקאים-אמריקאים מאז סוף 1930. המונח “Rhythm and Blues”  נכנס לראשונה ללקסיקון האמריקאי בסוף 1940: מקור השם נוצר לצורך שימוש במונח שיווק מוסיקלי על ידי מגזין בילבורד. ג'רי וקסלר כתב העיתון ב -1949, (הפך מאוחר יותר למפיק מוסיקה), הוא שיצר המונח.
“Rhythm & Blues” נוצר כדי להחליף את המונח "מוסיקה גזעית", למעשה את התפיסה הסטנדרטית בה התייחסו לרוב המוסיקה שנעשתה על ידי השחורים. באותה עת. כיוון שהמונח "מוסיקה גזעית" נחשב פוגע, מגזין הבילבורד  החליט להשתמש במונח שנוצר ע"י וקסלר. המשמעות מאחורי השם:  חלק ה"קצב" התייחס למקצב המרובע חלק ה"בלוז" בא מתוך המילים והמנגינות של השירים, במשך הזמן השם  קוצר השם   ל – R&B לצורך נוחות.
בשנות ה -70, “Rhythm & Blues” שימשו מונח גם לתיאור מוסיקת soul ו- .funk.  כיום, המונח יכול לשמש באופן רופף ביותר להגדרת רוב סוגי המוסיקה האפרו-אמריקנית האורבנית..
במהלך שנות החמישים הריתם אנד בלוז  נשלט ע"י זמרים כמו ריי צ'ארלסרות בראון כמו גם להקות כמו הדריפטרס (The Drifters) הקוסטרס (The Coasters) בין צורותיו היותר פופולריות – הסול מיוסיק (Soul) שהיה יות07ר פאנקי וחופשי מהר&ב והתפצל לכמה סגנונות מבוססי ר&ב – כמו הסול הקליט של חברת "מוטאון" (Motown) הסול מתוזמר כלי הנשיפה של חברת סטאקס (Stax).. בתחילת ה-60 ה-Soul עוד היה קרוב לשורשי ה-ר&ב, אבל בהמשך מוסיקאים הרחיבו את גבולותיו לכיוונים שונים. אזורים שונים בארה"ב אופיינו ע"י סוגים שונים של Soul. במרכזים עירונים כמו ניו-יורק, שיקאגו ופילדלפיה הוא התבסס בעיקר על ביצועים קוליים והפקות מלוטשות. בדטרויט, מוטאון התמקדה בסול בעל אוריינטציה פופית עם אלמנטים של גוספל, ר&ב, רוקנרול. בדרומה של ארה"ב המוסיקה השחורה התאפיינה בקשיחותה ובכבדותה, כשהיא נשענת על קצב חזק ומודגש, שירה מחוספסת וחטיבות נשיפה צרחניות. כל הסגנונות האלה שובצו תחת Soul, סגנון אשר שלט במצעדי המכירות במהלך ה-60 וגם במצעדי המוסיקה (Pop Charts) ע"י זמרים כאריתה פרנקליןמרווין גיי, סטיוי וונדר.
עם זאת במהלך ה-60 וה-70, חלה התפצלות – אמנים כמו ג'יימס בראון וסליי סטון היו סנוניות ראשונות של ה-.Funk קני גמבל (Kenny Gamble) וליאון האף (Leon Huff)  פיתחו את הסגנון שנקרא "הצליל של פילדלפיה" (Philly Soul) עם הרכבים כמו האו'ג'ייס (O'Jays) הרולד מלווין והבלו נוט (Herold Melvin & Blue Note). מאוחר יותר בסוף השבעים – פרץ סגנון הר&ב הדאנסי והפך טרנד מסחרי ממדרגה ראשונה. במהלך ה-80 וה-90, המוסיקה השחורה הפכה פחות "אנושית" יותר ויותר אורבנית-מלוטשת נשלטת ע"י מפיקי-על. הר&ב סיפק בהמשך רכיבים גם להיפ הופ (Hip Hop) ולקראת סוף המילניום – אמני מוסיקה שחורה רבים מיזגו במוסיקה שלהם גם אלמנטים של ראפ.

 בתמונות מלמעלה למטה: ג'רי וקסלר וארתה פרנקלין,  גמבל & האף, הרולד מלווין והבלו נוט, ריי צ'ארלס,  סטיווי וונדר, הטמפטיישנס

 

התגליות של אטלנטיק , סול בראדרז

התגליות של אטלנטיק סול סיסטרס

Ultimate R&B אוסף הריתם נ' בלוז האולטימטיבי
הריתם אנד בלוז האולטימטיבי Ultimate R&B 2009

 

שתף דף זהBookmark and Share

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


3 + 9 =