עיון ביקורת

מירה הרשקו רביב, עטופה בצמר גפן (מרץ 2011)

חשיפת אמנים

"שמרת אותי בקופסה כמו בובת מריונטה קטנה שלך", שרה מירה הרשקו רביב. הצליל האלקטרוני שמתלווה הוא פס קול אווירה מנוכרת, קול שעולה מהאזורים היותר אפלוליים שלה.
הרשקו היא אמנית כמעט בודדת במקומותינו בז'אנר הצ'ילאאוט לאונג' האלקטרוני, מצליחה לייצר מוסיקת אווירה שיש בה דאנס, אמביינט, טריפ הופ. Nu jazz. אבל לא לשם רילקסציה, אלא כדי לבחון מצבי מחסור באהבה המולידים תשוקות חלומיות.
הקו האחיד של הטון מכניס את הרשקו לקופסה האלקטרונית שלה גם בהמשך, בסגנון ה – הכמו-קריר משהו, כשהיא מלחשת בסולם מינורי "עכשיו כשבאת אלי השמש מאירה לי", עטופה בהרמוניה קולית שמימית.
הנרטיב הזוי-חלומי מינורי ישתנה לקצב אלקטרוני מהיר עתיר אפקטים כשהיא שרה "אוטופיה" – על חיפושי אהבה שמשמעותם "לגעת בחלום", אוטופיה שדוהרת על פסים מהירים של דאנס מיוסיק. הקו החלומי מגיע גם בטריפ הופ שיוצא מ – Love to Love You Baby של דונה סאמר מקושט בקולות  (מלל צרפתי, היפ הופ), צליל חצוצרה משאיר באזורים החלומיים האפלוליים של הרשקו.
בקול גבוה משתוקק, בצליל הצ'יל, הרשקו נוסעת למקומות שמעבר לכאן והעכשיו כדי להביע ערגה למחוזות החלום של תשוקותיה.
השיר "הזיות" נפתח בדיבור: "תשאיר אותי לבד. אנחנו כבר חודש ולא עשינו את זה", ובהמשך היא שרה בערגה "תרגיש אותי אני איתך, האם צוחקת או בוכה". המעברים בין דיבור מצוחקק לקצב מייצר סיטואציה ארוטית מיוחדת.
הרשקו עוטפת את סיפוריה בפסי קול אלקטרוניים שמשדרים ניכור, תשוקה והזיה על רקע מצוקת הבדידות, הניכור והעכבות: "היא יושבת ימים רבים בביתה … יש לה עיכובים … היא רוצה וניל הרבה " בשיר שנקרא ממש כך – "וניל". מנגינה נוגה, מילים שנישאות על קצב אפרו אלקטרוני עם צליל פסנתר יפה.
הרשקו מסובבת גלובוס במשוט מוסיקלי מרתק שיגיע במסע ההזיה האלקטרוני עד מחוזות הקצב של ברזיל ב – Bossa And Beauty.
אווירה אורבנית סעורה חלומית ומסתורית נושבת מהקטע האינסטרומנטלי – The Dragon, כשהקול המשתוקק מגיע מרחוק, הזוי, המעבר לדאנס רך עם אלתורי חליל הוא חלק מתחושת החלום בהקיץ שעוברת לאורך המוסיקה שלה, ובקטע הזה היא לוקחת לעצמה כמעט 8 דקות לשייט במרחבי הזייתה.
אם מחפשים מילים מגדירות למוסיקה של הרשקו – הייתי הולך על רישומים של מרחבי הזייתה, שמשורטטים בצבע קולה המלחש-משתוקק.
ואני שומע אותה מרחפת כמעט באותו צליל וטון בסיום הדיסק שהעבירה ב"שיר היונה" של מתי כספי, ונתנאלה (המבצעת המקורית) מוזמנת לשמוע איך מירה הרשקו שומעת יונה מרחפת מעל הרי גלבוע.

דירוג:
שתף דף זהBookmark and Share

עד כה נכתבו 10 תגובות

  1. רגע, זה לא מוסיקה שכתבה יסמין אבן?
    (אחד שיודע)(24/08/2014)
  2. מקסים...המון הצלחה :)
    (מאיה)(29/02/2012)
  3. וואו מירה, את ממגנטת, אשמח שניפגש שוב נדבר על מוסיקה לא רק על אומנות פלסטית. את ממש אשה של מולטי טאסקס.
    כל הכבוד
    (אורית גולדמן, תא)(10/12/2011)
  4. מירה אני חולה עלייך את מספר אחת
    גררר
    (עמית בלום , תל אביב )(16/10/2011)
  5. כמה רגש, כמה רגישות... כך זה נשמע כשהלב מתפוצץ ומוצא אפיק להביע מה שיש בו.
    כשהחוטים נקרעים והבובה משתחררת קורים הדברים הכי יפים...
    יש המון מקום בשוק שלנו למשהו אמיתי. נמאסו חיקויי הפלסטיק. מקווה שנמשיך לשמוע ממך.
    (אורן, מרכז)(29/04/2011)
  6. איזה ביקורת מדהימה ורגישה!!! רק אדם רגיש יכול להבין אותך ואת הדקויות שלך ומי שלא פשוט עיוור ל"שפה " שלך. שמעתי את השירים שלך
    מרגיעים וכיפים יפה מאד!!! כבוד!
    (דני זקס, הרצליה)(14/04/2011)
  7. מוזיקה ממש מיוחדת
    נהנתי מאוד להקשיב
    מחכה לעוד !
    (נועה, תל אביב)(07/04/2011)
  8. איזה יופי ! שונה, מיוחד, מרענן.
    כייף לשקוע בתוך הביצוע האינטימי.
    מחכה לעוד.

    (ענבל, תל אביב)(04/04/2011)
  9. אחלה מוזיקה מאוד יחודית מחכים לאלבום המלא ולהופעות
    (עודד, תל אביב)(03/04/2011)
  10. ייחודי ומפתיע ! כל הכבוד
    (רונית)(30/03/2011)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


5 + 8 =